Artystyczna Podróż Hestii

Artystyczna Podróż Hestii od 20 lat łączy różne porządki i rzeczywistości. Jest pomostem pomiędzy wieloma światami. Pokazuje, że sztuka może działać poza wszelkimi podziałami, a relacje pomiędzy publicznością, instytucjami, czy światem artystycznym są bezcenne i ponadczasowe. Te połączenia stają się szczególnie ważne dzisiaj – kiedy tak bardzo zatęskniliśmy do podróżowania.

Rok 2021 będzie połączeniem różnych doświadczeń. Na wystawie finałowej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przyjrzą się sobie dwa różne światy. Ten „sprzed” i ten „po”. Prezentować będzie prace finalistów i finalistek 19. i 20. edycji konkursu. Edycji, które choć matematycznie sobie bliskie, wydają się dzisiaj tak kalendarzowo odległe. Laureatów i laureatki obu poznamy 10 czerwca 2021 roku.

W zeszłym roku świat stanął przed wyzwaniem dopasowania się do nowych ograniczeń. Jak będzie wyglądała nowa rzeczywistość? Na pewno inaczej. Dużą jej część trzeba zaprojektować od nowa.

Artystyczną Podróż Hestii ogranicza tylko Wasza wyobraźnia. Wszystkie połączenia odchodzą zgodnie z rozkładem.

harmonogram

Etap
Nadesłanie zgłoszeń
Data
do
Szczegóły
Etap
Ogłoszenie finalistów 20. edycji
Data
Etap
Dostarczanie prac
Data
-
Szczegóły
Pawilon Sztuki ERGO Hestia,
ul. Franciszka Kostrzewskiego 1,
00-768 Warszawa
Etap
Prezentacje finalistów
Data
Szczegóły
Indywidualne spotkania
finalistów z Jury
Muzeum nad Wisłą - filia
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie
Etap
Gala finałowa
Data
Szczegóły
Ogłoszenie laureatów 19. i 20. edycji Konkursu
Muzeum nad Wisłą - filia
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie
Etap
Wystawa finałowa
Data
-
Szczegóły
Muzeum nad Wisłą - filia
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie

nagrody

Rezydencja w Nowym Jorku

Nagroda główna

Zdobywca I miejsca otrzymuje Nagrodę Główną – miesięczną rezydencję w Nowym Jorku (w ośrodku Residency Unlimited). W ramach nagrody Organizator opłaca zakwaterowanie, bilet lotniczy w obie strony, ubezpieczenie na cały czas trwania podróży, kieszonkowe w wysokości 4.000 USD w przeliczeniu na PLN według kursu NBP z dnia poprzedzającego wypłatę.

Relacja z rezydencji Mateusza Sarzyńskiego

Rezydencja w Wilnie

Nagroda druga

Zdobywca Nagrody Drugiej otrzymuje miesięczną rezydencję w Wilnie (w ośrodku RUPERT). W ramach nagrody Organizator opłaca zakwaterowanie, bilet lotniczy w obie strony, ubezpieczenie na cały czas trwania podróży, kieszonkowe w wysokości 1500 EUR w przeliczeniu na PLN według kursu NBP z dnia poprzedzającego wypłatę.

Relacja z rezydencji Mateusza Kowalczyka

Warsztaty w Sokołowsku

Nagroda specjalna

Z okazji jubileuszowej 20. edycji konkursu, do puli nagród dołączamy jeszcze jedno wyróżnienie. Pięcioro Laureatów Nagrody Specjalnej otrzymuje pięciodniowe warsztaty-rezydencję artystyczną w Międzynarodowym Laboratorium Kultury w Sokołowsku. W ramach nagrody Organizator opłaca zakwaterowanie, wyżywienie, dojazd w obie strony dla Laureatów oraz koszt warsztatów prowadzonych w ośrodku rezydencyjnym w Sokołowsku. Laureaci nagrody wezmą udział w kolektywnych warsztatach dotyczących działań z zakresu współpracy biznesu i sztuki, prowadzonych przez najlepszych specjalistów z Polski i z zagranicy.

Nagroda Specjalna Prezesa Grupy ERGO Hestia Piotra M. Śliwickiego

Nagroda specjalna

Zdobywca nagrody specjalnej otrzymuje możliwość współpracy przy projekcie i realizacji koncepcji artystycznej Raportu Rocznego Grupy ERGO Hestia na warunkach komercyjnych uregulowanych osobnymi umowami.

Raport Roczny "Raport Życia" autorstwa Bruno Neuhamera

cytaty

Myślę, że wyjątkowa sytuacja, w której znalazły się wszystkie finalistki i wszyscy finaliści 19. edycji konkursu stwarza niepowtarzalną szansę pełniejszego, wielowymiarowego zaprezentowania swojej twórczości szerokiemu gronu. To, co mamy do powiedzenia, może zostać wysłuchane „na zimno”, niezagłuszone gorącą, medialną i towarzyską atmosferą pokonkursowej wystawy. Równocześnie kontakt z organizatorami konkursu stał się polem rzeczywistej wymiany zdań, osobistych rozmów, a nie kwestią czysto formalną

Jan Eustachy Wolski, finalista 19. edycji (2020)

Jestem pod wrażeniem poziomu dojrzałości [finalistek i finalistów 19. edycji APH], trafności ich praktyk i skutecznego włączenia do twórczości kwestii społecznie zaangażowanych

Nathalie Anglès dyrektorka Residency Unlimited, członkini konkursowego jury

Cenię twórczość wielu z finalistów Artystycznej Podróży Hestii. Chciałam znaleźć się w gronie wyróżnionych przez APH twórców, których prace sama doceniam

Joanna Krajewska, finalistka 18. edycji (2019)

Udział w konkursie był dla mnie istotny z wielu powodów. Dzięki niemu mogłem pokazać swoje prace dużej grupie odbiorców. Poznać wartościowych artystów, z niektórymi nawiązać dobre kumpelskie relacje trwające do dzisiaj

Jan Możdżyński, finalista 17. edycji (2018)

Myślę, że dużą zaletą udziału w finale jest konieczność przygotowania prezentacji, dzięki czemu można otrzaskać się z tą formą, bo to praktycznie cały czas się przydaje i im więcej takich prezentacji się zrobi, tym lepiej one wychodzą

Martyna Hadyńska, finalistka 18. edycji (2019)

APH koncentruje na uczestnikach uwagę środowiska artystycznego – był to rzeczywiście ten etap, w którym zacząłem funkcjonować w świadomości innych jako twórca profesjonalny. Z perspektywy czasu szczególnie doceniam zawiązane w trakcie konkursu ważne dla mnie dzisiaj relacje z ludźmi, których wcześniej ceniłem za pracę i ich dorobek

Łukasz Radziszewski (założyciel Galerii Komputer), finalista 14. edycji (2015)

Generalnie nie jestem fanką konkursów, bo nie lubię rywalizacji. Jednak APH to okazja do pokazania swoich prac w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, w mojej ulubionej artystycznej instytucji, więc to była dla mnie największa motywacja

Anna Shimomura (Kolektyw Łaski), finalistka 18. edycji (2019)

Jak – z perspektywy czasu – udział w konkursie wpłynął na Twój rozwój artystyczny?
Bardzo, chociaż nie mam na to konkretnych dowodów, poza zapisem w resumé. Myślę, że wewnętrznie wpłynął na moje dojrzewanie

Dorota Pawiłowska, finalistka 10. edycji (2011)

„Młodzi artyści ujmują swoją szczerością i siłą woli, ale przede wszystkim świadomością, którą posiadają. Rzadko mam okazję widzieć ludzi, którzy są tak obudzeni i tak świadomi tego co wykonują"

Jarosław Filiciński

„Ważne jest dla nas jaki artyści mają temperament, jak mówią, jak uzasadniają swoją twórczość, co jest dla nich istotne, jakie słowa wybierają, żeby opowiadać o swoich pracach. Kiedy artyści mówią o swojej pracy, kiedy artystki uzasadniają wybory swoich zainteresowań, często przejawia się charakterystyczny dla naszych czasów motyw niepewności związanej z przyszłością."

Bogna Świątkowska

„W ostatnich latach artystyczna reakcja na świat była reakcją badania samych siebie przez artystów. Teraz coraz częściej jest reakcją nazywania rzeczy po imieniu"

Magdalena Kąkolewska

„Każdy z członków jury reprezentuje inny pogląd na to czym powinna być sztuka, w którą stronę ta sztuka ma zmierzać, na co powinniśmy zwracać uwagę."

Sebastiach Cichocki

jury

Piotr Śliwicki

Przewodniczący, twórca marki ubezpieczeniowej ERGO Hestia i Prezes Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia SA.

Pomysłodawca konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Mecenas młodych talentów.

Mecenat artystyczny należy do programu odpowiedzialności społecznej ERGO Hestii, podobnie jak zaangażowanie w Nagrodę Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera.

Nathalie Anglès

Kuratorka i krytyczka sztuki. Założycielka i dyrektor centrum rezydencyjnego Residency Unlimited w Nowym Jorku umożliwiającego szerokiemu gronu artystów i kuratorów z całego świata rozwój międzynarodowych kontaktów oraz artystyczną wymianę. Pracowała w Sotheby's Impresionnist and Modern Art Department w Londynie, The American Center w Paryżu, Ecole des Beaux Arts de Paris i Union Centrale des Arts Décoratifs w Paryżu.

Agnieszka Tarasiuk

Artystka i kuratorka poruszająca się na pograniczu sztuki i działalności społecznej. Obecnie główna kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie. Kuratorka wystaw: „Skontrum” (2012, Królikarnia); „Figury nie z tego świata” (2012, CSW Zamek Ujazdowski); „Praktyki” Piotra Wysockiego (2013, Królikarnia).

Bogna Świątkowska

Pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, a także konkursów adresowanych do architektów i projektantów młodego pokolenia. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma „Notes na 6 tygodni”.

Jarosław Fliciński

Artysta malarz, posługuje się także fotografią i wideo. Mieszka w Warszawie oraz w Esteval w Portugalii. Oprócz obrazów na płótnie i murali tworzy także malarskie environments, wchodząc w dialog z architekturą, przestrzenią galerii, światłem i z własnymi pracami. W 2002 r. rezydent Fundacji Chinati Donalda Judda w Marfie, USA. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych.

Paweł Sosnowski

Kurator Galerii Propaganda. Historyk sztuki, krytyk, autor programów telewizyjnych i filmów dokumentalnych o sztuce oraz artykułów prasowych i tekstów do katalogów. Kurator wystawy w Pawilonie Polskim na 50. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji. Współzałożyciel i wieloletni prezes Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, założyciel Fundacji Propaganda.

Michał Suchora

Historyk sztuki, kurator w Galerii BWA Warszawa. Kurator cyklu edukacyjnego Art in Practice w Art Stations Foundation w Poznaniu. W ramach kolektywu kuratorskiego BWA Warszawa kuratorował m.in. „Withered”, Kisterem Gallery, Budapeszt (2013), „Warsaw. The Day After..”, Vartai Gallery, Wilno (2013), „Aplhaville”, Griffin Artspace, Warszawa (2012), „Nowy porządek”, Art Stations Foundation, Poznań (2012).

Sebastian Cichocki

Kurator i krytyk sztuki, zastępca dyrektora Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zajmuje się głównie refleksją neokonceptualną w sztuce, nawiązuje do land-artu, sztuki środowiskowej z lat 70. Kurator licznych wystaw, m.in. wystawy Moniki Sosnowskiej w Pawilonie Polskim na 52. Biennale w Wenecji oraz Yael Bartany na 54. Biennale w Wenecji, Parku Rzeźby na Bródnie (2009–2012) czy Nowa Sztuka Narodowa (2012).

Magdalena Kąkolewska

Prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii. Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego i Historii Sztuki. Kurator wystaw APH. Jest również honorowym członkiem jury hiszpańskiego konkursu Fresh Art i Beca Grand Tour. Poprzez program fundacji wspiera młode talenty, którym trudno zadebiutować w świecie sztuki, a także upowszechnia ideę mecenatu artystycznego w środowiskach biznesowych.

finaliści

Imię i nazwisko
Kinga Burek
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Imię i nazwisko
Anna Grzymała
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Imię i nazwisko
Jan Kowal
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Imię i nazwisko
Antoni Lisowski
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Imię i nazwisko
Sylwia Marszałek-Jeneralczyk
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Imię i nazwisko
Piotr Miącki
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Imię i nazwisko
Iwo Panasiewicz
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Imię i nazwisko
Przemysław Piński "Piniak"
Uczelnia
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Imię i nazwisko
Maria Plucińska
Uczelnia
Akademia Sztuki w Szczecinie
Imię i nazwisko
Jan Porczyński
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Imię i nazwisko
Justyna Streichsbier
Uczelnia
Akademia Sztuki w Szczecinie
Imię i nazwisko
Julia Woronowicz
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Imię i nazwisko
Katarzyna Wójcicka
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Imię i nazwisko
Ewelina Zając
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Imię i nazwisko
Weronika Zalewska
Uczelnia
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Proszę, przywróć mnie do pionu.